Harmonia
Farfalle colorate ritagliate nella carta e stormi di uccelli di svariati colori: questi gli elementi dei lavori di Federica Cipriani, artista emiliana, alla sua prima personale presso la nostra galleria. Opere raffinate, in cui l’autrice sperimenta la rottura della bidimensionalità della tela, cara ad alcuni artisti delle avanguardie del ‘900, da Fontana a Castellani, per esplorare i concetti di armonia e movimento.
La tela diviene un supporto, un piano di lavoro, sul quale sovrapporre, attraverso l’uso di piccoli chiodi, sagome di farfalle e uccelli, ricavati da fogli di carta, di diverso colore e spessore; spesso elementi di recupero, o comunque, materiale destinato ad usi quotidiani. Partendo da forme geometriche, come il cerchio, Cipriani dispone le farfalle secondo schemi e sequenze in cui analizzare il concetto di armonia: un equilibrio compositivo realizzato con l’alternanza di pieni e vuoti, simulando un movimento delle stesse sulla tela. Movimento che è non solo immaginato ma anche reale, le sagome, infatti, sospese sulla tela si muovono sospinte dall’aria circostante. Aria che diviene così un altro elemento dell’opera, assieme alla luce, che, indirizzandosi verso la tela, crea un insieme di ombre, che ne animano la superficie, dotandola di nuove figure.
Se il movimento delle farfalle è concepito a tavolino, il passaggio successivo per l’artista è stato quello di studiare quello reale degli stormi di uccelli. Spostamenti apparentemente casuali, che però sottostanno a logiche e dinamiche precise e testimoniano la presenza in natura di elementi armonici.
Negli ultimi lavori, sempre dedicati al volo, il chiodo viene tolto, sostituito da una stratificazione di fogli di carta, sui quali si muovono gli uccelli, posti su vari livelli ad accentuare la tridimensionalità dell’opera.
Colored butterflies cut out of paper and flocks of birds of different colors: these are the elements of the works of Federica Cipriani, an artist from Emilia Romagna, at her first solo show in our gallery. Refined works, in which the author experiences the breaking of the two-dimensionality of the canvas, dear to some artists of the avant-gardes of the ‘900, from Fontana to Castellani, to explore the concepts of harmony and movement.
The canvas becomes a support, a work surface, on which overlap, through the use of small nails, shapes of butterflies and birds, made from sheets of paper, of different color and thickness; often elements of recovery, or anyway, material destined for daily use. Starting from geometric shapes, like the circle, Cipriani arranges the butterflies according to patterns and sequences in which to analyze the concept of harmony: a compositional balance created with the alternation of full and empty spaces, simulating a movement on the canvas. Movement that is not only imagined but also real, the silhouettes, in fact, suspended on the canvas move driven by the surrounding air. Air that becomes another element of the work, together with light, which, turning towards the canvas, creates a set of shadows, which animate the surface, giving it new figures.
If the butterfly movement is thought through, the next step for the artist was to study the real one of the flocks of birds. Apparently random displacements, which however are subject to precise logic and dynamics and testify to the presence of harmonic elements in nature.
In recent works, always dedicated to flying, the nail is removed, replaced by a layering of sheets of paper, on which the birds move, placed on various levels to accentuate the three-dimensionality of the work.
Biografia
Nata nel 1983 – Cento (FE) IT
Diploma di maturità classica conseguita nel 2002 presso il Liceo Classico G. Cevolani di Cento con 84/100.
Diploma di Maestro d’Arte in Decorazione al Accademia di Belle Arti di Bologna (quadriennale), luglio 2006, con 110/110 e lode. Tesi di laurea in Pedagogia e didattica dell’Arte.
Federica e C. Premi ed esposizioni: 1° classificata Premio Michelangelo Antonioni “4° Concorso giovani talenti Per Ferrara”. Ferrara, 2015 Esposizione Collettiva, Mostra dei premiati 4° Concorso “GIOVANI TALENTI PER FERRARA” premio”Michelangelo Antonioni”, Clinica FerraraDay Surgery, a cura di Silvia Greggio e Francesca Mariotti, Ferrara, 2015 Esposizione collettiva, 3° Festival delle Arti di Ferrara, Grotte del Boldini, Ferrara, 2016 Esposizione collettiva “Arte in allegria”, Galleria Pontevecchio, Imola, 2016 Esposizione collettiva “La bellezza nell’arte di oggi”, Galleria degli Artisti, Milano, 2016 Affordable Art Fair, Artista selezionata “Young talents”, esposizione e performance live, Superstudiopiù, Milano 2016 1° classificata Premio “Artist on tour”, Affordable Art Fair, Milano, 2016 Vincitrice “Premio Ora” 5° Edizione, selezionata dalla Galleria Morotti, 2016 Esposizione collettiva “Stelle nascenti” a cura di Valeria Tassinari, Museo Magi 900, Pieve di Cento, 2016
Born in 1983 – Cento (Ferrara)
High school diploma obtained in 2002 at Liceo Classico G. Cevolani of Cento with 84/100.
Diploma of Master of Art in Decoration at the Academy of Fine Arts in Bologna (four years), July 2006, with 110/110 and praise.
Degree in Pedagogy and Art Education.
Federica and C. Awards and Exhibitions: 1st ranked Michelangelo Antonioni Prize “4th Young Talent Competition For Ferrara”. Ferrara, 2015 Collective Exhibition, Ceremony Exhibition 4th Competition “YOUTH TALENTS FOR FERRARA” Michelangelo Antonioni Award, FerraraDay Surgery Clinic, curated by Silvia Greggio and Francesca Mariotti, Ferrara, 2015 Collective Exhibition, 3rd Festival of Arts Ferrara, 2016 Collective exhibition “Art in Joy”, Galleria Pontevecchio, Imola, 2016 Collective exhibition “Beauty in Today’s Art”, Milan Artists Gallery, 2016 Affordable Art Fair, Selected artist “Young talents”, live show and performance, Superstudiopiù, Milan 2016 1st prize “Artist on tour” Award, Affordable Art Fair, Milan, 2016 Winner of the “Premio Ora” 5th Edition, selected by the Galleria Morotti, 2016 Collective exhibition “Stella nascente” curated by Valeria Tassinari, Museo Magi 900, Pieve di Cento, 2016
“I use an alphabet made of silhouettes and colors, accumulation and empty.
Butterflies, fragile and light, form prosthetic volumes toward three-dimensionality, towards freedom.
The pursuit of Harmony is not only the ultimate end, but a process that arises from the act of the preparation of the work and the expansion of the temporal space in which I live at the moment of production: hand cutting of hundreds of silhouettes, and their melting together projects me in a parallel dimension.
My works are born from the encounter between my artistic indole and artisan training, between feeling and rationalization, between motion and staticity, free casualty and static rigor: discordant stages that all belong to me.”